Opnieuw GéénReclameBijDeDood

Blijkbaar heeft de uitvaartbranche dit initiatief van 29-12-2011 als een eenmalige hype beschouwd. Ondanks harde toezeggingen, dat het thema op jaarvergaderingen zou worden geplaatst, is er – voor zover wij kunnen beoordelen – nog helemaal niets gebeurd.

Reclame is onlosmakelijk verbonden met onze samenleving! Oók met de uitvaartbranche, laat daar in geen geval een misverstand over bestaan. Echter waar ligt de grens?

Louis P. M. Hilgers

Daarom: hoog tijd voor herlancering

29 december 2020

GeenReclameBijDeDood” wil een bijdrage leveren door:

  • een bewustwordingsproces op gang brengen
  • sámen met de uitvaartbranche een gedragscode ontwikkelen.
  • wellicht komen tot een keurmerk?
  • uiteindelijk dit particuliere initiatief overdragen aan de branchevereniging zelf

Reclame in een overlijdensadvertentie?

Steeds vaker verschijnt de naam van het uitvaartbedrijf (soms zelfs mét logo) in een overlijdensadvertentie !

  • Zou dat gebeuren met toestemming van de nabestaanden ?
  • Krijgen nabestaanden hierdoor korting ?

Wat ook het antwoord is: men maakt reclame voor een bedrijf in wat misschien het laatste bericht van de overledene is ! Wel toestemming of geen toestemming… is dit nu het soort boodschap die een zichzelf respecterende branche wil uitstralen ?

Vragen die we ons stellen:

  • De naam van het crematorium op de urn…. moet dat?
  • Een sticker van een bedrijf op de rouwauto…voegt dat iets toe?
  • Een reclameplaatje een grafsteen… is dat nu echt zo effectief?
  • Al die parapluus die open gaan tijdens de teraardebestelling – met “*onuta*” er op?
  • Willen we zo graag weten wie het herinneringsprentje of de rouwbrief gedrukt heeft?
  • Hoeveel extra klanten als je de naam van je uitvaartverzekering op enveloppen zet?
  • Waarom staat de bedrijfsnaam zo GROOT op de kleding van de uitvaartbegeleiders?
  • Op ELKE pagina in het condoleanceregister de naam van de uitvaartclub… Echt ?
  • Mooi, die ‘troost-tissues‘ die worden uitgedeeld…maar ook weer mét reclame er op?
  • Noodzakelijke toevoeging: naam/logo uitvaartbedrijf in een overlijdensadvertentie?

Dit initiatief is gestart op 29-12-2011. Inmiddels hebben >3.500 mensen gestemd en de media-aandacht was enorm … lees de artikelen en de meer dan 600 reacties


Reageren alleen via de POLL of info@GeenReclameBijDeDood.nl


Guido Weijers is het helemaal met ons eens !(uit 2012)